Schwarzes Hamburg

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Autor Thema: Erdichtetes  (Gelesen 41186 mal)

Multivac

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #15 am: 12 Juli 2012, 20:34:01 »

.
« Letzte Änderung: 24 Januar 2013, 11:03:20 von Multivac »
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Kallisti

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #16 am: 13 Juli 2012, 12:28:01 »

ich tippe auf lust am sadismus. ganz bestimmt.

Du hast voll ins Schwarze getroffen. - Wie gut, dass man im Internet nur Verbalsadismus unfreiwillig empfangen kann ...  8)   :o

 :-*
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RaoulDuke

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #17 am: 31 August 2012, 22:52:02 »

THE CAT AND THE MOON

The cat went here and there
And the moon spun round like a top,
And the nearest kin of the moon,
The creeping cat, looked up.
Black Minnaloushe stared at the moon,
For, wander and wail as he would,
The pure cold light in the sky
Troubled his animal blood.
Minnaloushe runs in the grass
Lifting his delicate feet.
Do you dance, Minnaloushe, do you dance?
When two close kindred meet,
What better than call a dance?
Maybe the moon may learn,
Tired of that courtly fashion,
A new dance turn.
Minnaloushe creeps through the grass
From moonlit place to place,
The sacred moon overhead
Has taken a new phase.
Does Minnaloushe know that his pupils
Will pass from change to change,
And that from round to crescent,
From crescent to round they range?
Minnaloushe creeps through the grass
Alone, important and wise,
And lifts to the changing moon
His changing eyes.

William Butler Yeats
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EL

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #18 am: 31 August 2012, 23:16:46 »

THE CAT AND THE MOON

William Butler Yeats

Oh, my lovely cat!   ;D

RaoulDuke

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #19 am: 13 September 2012, 11:19:34 »

Nachdem in der Shoutbox vor kurzem mit Burroughs-Referenzen die Beat Generation ausgegraben wurde (Naked Lunch!), hier ein kleiner Nachschlag, der erste Teil des Gedichts "Howl" von Allen Ginsberg, der besagten Mr. Burroughs 1948 in New York kennenlernte, und die sich gegenseitig stark beeinflussten. 1957 waren Ginsberg und Burroughs in Paris, wo sie im Beat Hotel, dem Epizentrum des literarischen Parts der Beat Generation, zusammen und sich gegenseitig inspirierend, einige ihrer großen Werke verfaßten. Burroughs' Feder entsprang zu dieser Zeit das Werk "Naked Lunch", das später so wunderbar von David Cronenberg verfilmt werden sollte.

Die Bühne der Literatur betrat Ginsberg mit dem folgenden Gedicht, das einen derartigen Aufruhr auflöste, daß es direkt nach seinem Erscheinen im Jahr 1956 zu einem riesigen Skandal führte, in dessen Zuge es zeitweise in den USA verboten wurde und der Verleger verhaftet. Erst nach einer wilden juristischen Auseinandersetzung gewann die Redefreiheit die Oberhand.

Viele Ikonen der Hippie-Ära, beispielsweise Bob Dylan oder Timothy Leary, scharten sich auch um diesen illustren Poeten.

... aber nun Vorhang auf!

---

Allen Ginsberg - Howl (part I)

---

I saw the best minds of my generation destroyed by madness, starving hysterical naked,

dragging themselves through the negro streets at dawn looking for an angry fix,

angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,

who poverty and tatters and hollow-eyed and high sat up smoking in the supernatural darkness of cold-water flats floating across the tops of cities contemplating jazz,

who bared their brains to Heaven under the El and saw Mohammedan angels staggering on tenement roofs illuminated,

who passed through universities with radiant eyes hallucinating Arkansas and Blake-light tragedy among the scholars of war,

who were expelled from the academies for crazy & publishing obscene odes on the windows of the skull,

who cowered in unshaven rooms in underwear, burning their money in wastebaskets and listening to the Terror through the wall,

who got busted in their pubic beards returning through Laredo with a belt of marijuana for New York,

who ate fire in paint hotels or drank turpentine in Paradise Alley, death, or purgatoried their torsos night after night

with dreams, with drugs, with waking nightmares, alcohol and cock and endless balls,

incomparable blind streets of shuddering cloud and lightning in the mind leaping towards poles of Canada & Paterson, illuminating all the motionless world of Time between,

Peyote solidities of halls, backyard green tree cemetery dawns, wine drunkenness over the rooftops, storefront boroughs of teahead joyride neon blinking traffic light, sun and moon and tree vibrations in the roaring winter dusks of Brooklyn, ashcan rantings and kind king light of mind,

who chained themselves to subways for the endless ride from Battery to holy Bronx on benzedrine until the noise of wheels and children brought them down shuddering mouth-wracked and battered bleak of brain all drained of brilliance in the drear light of Zoo,

who sank all night in submarine light of Bickford's floated out and sat through the stale beer afternoon in desolate Fugazzi's, listening to the crack of doom on the hydrogen jukebox,

who talked continuously seventy hours from park to pad to bar to Bellevue to museum to the Brooklyn Bridge,

a lost batallion of platonic conversationalists jumping down the stoops off fire escapes off windowsills off Empire State out of the moon

yacketayakking screaming vomiting whispering facts and memories and anecdotes and eyeball kicks and shocks of hospitals and jails and wars,

whole intellects disgorged in total recall for seven days and nights with brilliant eyes, meat for the Synagogue cast on the pavement,

who vanished into nowhere Zen New Jersey leaving a trail of ambiguous picture postcards of Atlantic City Hall,

suffering Eastern sweats and Tangerian bone-grindings and migraines of China under junk-withdrawal in Newark's bleak furnished room,

who wandered around and around at midnight in the railway yard wondering where to go, and went, leaving no broken hearts,

who lit cigarettes in boxcars boxcars boxcars racketing through snow toward lonesome farms in grandfather night,

who studied Plotinus Poe St John of the Cross telepathy and bop kabbalah because the universe instinctively vibrated at their feet in Kansas,

who loned it through the streets of Idaho seeking visionary indian angels who were visionary indian angels,

who thought they were only mad when Baltimore gleamed in supernatural ecstasy,

who jumped in limousines with the Chinaman of Oklahoma on the impulse of winter midnight streetlight smalltown rain,

who lounged hungry and lonesome through Houston seeking jazz or sex or soup, and followed the brilliant Spaniard to converse about America and Eternity, a hopeless task, and so took ship to Africa,

who disappeared into the volcanoes of Mexico leaving nothing behind but the shadow of dungarees and the larva and ash of poetry scattered in fireplace Chicago,

who reappeared on the West Coast investigating the FBI in beards and shorts with big pacifist eyes sexy in their dark skin passing out incomprehensible leaflets,

who burned cigarette holes in their arms protesting the narcotic tobacco haze of Capitalism, who distributed Supercommunist pamphlets in Union Square weeping and undressing while the sirens of Los Alamos wailed them down, and wailed down Wall, and the Staten Island ferry also wailed,

who broke down crying in white gymnasiums naked and trembling before the machinery of other skeletons,

who bit detectives in the neck and shrieked with delight in policecars for committing no crime but their own wild cooking pederasty and intoxication,

who howled on their knees in the subway and were dragged off the roof waving genitals and manuscripts,

who let themselves be fucked in the ass by saintly motorcyclists, and screamed with joy,

who blew and were blown by those human seraphim, the sailors, caresses of Atlantic and Caribbean love,

who balled in the morning in the evenings in rosegardens and the grass of public parks and cemeteries scattering their semen freely to whomever come who may,

who hiccuped endlessly trying to giggle but wound up with a sob behind a partition in a Turkish Bath when the blond & naked angel came to pierce them with a sword,

who lost their loveboys to the three old shrews of fate the one eyed shrew of the heterosexual dollar the one eyed shrew that winks out of the womb and the one eyed shrew that does nothing but sit on her ass and snip the intellectual golden threads of the craftsman's loom,

who copulated ecstatic and insatiate and fell off the bed, and continued along the floor and down the hall and ended fainting on the wall with a vision of ultimate cunt and come eluding the last gyzym of consciousness,

who sweetened the snatches of a million girls trembling in the sunset, and were red eyed in the morning but were prepared to sweeten the snatch of the sunrise, flashing buttocks under barns and naked in the lake,

who went out whoring through Colorado in myriad stolen night-cars, N.C., secret hero of these poems, cocksman and Adonis of Denver—joy to the memory of his innumerable lays of girls in empty lots & diner backyards, moviehouses' rickety rows, on mountaintops in caves or with gaunt waitresses in familiar roadside lonely petticoat upliftings & especially secret gas-station solipsisms of johns, & hometown alleys too,

who faded out in vast sordid movies, were shifted in dreams, woke on a sudden Manhattan, and picked themselves up out of basements hungover with heartless Tokay and horrors of Third Avenue iron dreams & stumbled to unemployment offices,

who walked all night with their shoes full of blood on the snowbank docks waiting for a door in the East River to open full of steamheat and opium,

who created great suicidal dramas on the appartment cliff-banks of the Hudson under the wartime blue floodlight of the moon & their heads shall be crowned with laurel in oblivion,

who ate the lamb stew of the imagination or digested the crab at the muddy bottom of the rivers of the Bowery,

who wept at the romance of the streets with their pushcarts full of onions and bad music,

who sat in boxes breathing in the darkness under the bridge, and rose up to build harpsichords in their lofts, who coughed on the sixth floor of Harlem crowned with flame under the tubercular sky surrounded by orange crates of theology,

who scribbled all night rocking and rolling over lofty incantations which in the yellow morning were stanzas of gibberish,

who cooked rotten animals lung heart feet tail borsht & tortillas dreaming of the pure vegetable kingdom,

who plunged themselves under meat trucks looking for an egg,

who threw their watches off the roof to cast their ballot for an Eternity outside of Time, & alarm clocks fell on their heads every day for the next decade,

who cut their wrists three times successively unsuccessfully, gave up and were forced to open antique stores where they thought they were growing old and cried,

who were burned alive in their innocent flannel suits on Madison Avenue amid blasts of leaden verse & the tanked-up clatter of the iron regiments of fashion & the nitroglycerine shrieks of the fairies of advertising & the mustard gas of sinister intelligent editors, or were run down by the drunken taxicabs of Absolute Reality,

who jumped off the Brooklyn Bridge this actually happened and walked away unknown and forgotten into the ghostly daze of Chinatown soup alleyways & firetrucks, not even one free beer,

who sang out of their windows in despair, fell out of the subway window, jumped in the filthy Passaic, leaped on negroes, cried all over the street, danced on broken wineglasses barefoot smashed phonograph records of nostalgic European 1930s German jazz finished the whiskey and threw up groaning into the bloody toilet, moans in their ears and the blast of colossal steamwhistles,

who barreled down the highways of the past journeying to each other's hotrod-Golgotha jail-solitude watch Birmingham jazz incarnation,

who drove crosscountry seventytwo hours to find out if I had a vision or you had a vision or he had a vision to find out Eternity,

who journeyed to Denver, who died in Denver, who came back to Denver & waited in vain, who watched over Denver & brooded & loned in Denver and finally went away to find out the Time, & now Denver is lonesome for her heroes,

who fell on their knees in hopeless cathedrals praying for each other's salvation and light and breasts, until the soul illuminated its hair for a second,

who crashed through their minds in jail waiting for impossible criminals with golden heads and the charm of reality in their hearts who sang sweet blues to Alcatraz,

who retired to Mexico to cultivate a habit, or Rocky Mount to tender Buddha or Tangiers to boys or Southern Pacific to the black locomotive or Harvard to Narcissus to Woodlawn to the daisychain or grave,

who demanded sanity trials accusing the radio of hypnotism & were left with their insanity & their hands & a hung jury,

who threw potato salad at CCNY lecturerson Dadaism and subsequently presented themselves on the granite steps of the madhouse with the shaven heads and harlequin speech of suicide, demanding instantaneous lobotomy,

and who were given instead the concrete void of insulin Metrazol electricity hydrotherapy psychotherapy occupational therapy pingpong & amnesia,

who in humorless protest overturned only one symbolic pingpong table, resting briefly in catatonia,

returning years later truly bald except for a wig of blood, and tears and fingers, to the visible madman doom of the wards of the madtowns of the East,

Pilgrim State's Rockland's and Greystone's foetid halls, bickering with the echoes of the soul, rocking and rolling in the midnight solitude-bench dolmen-realms of love, dream of life a nightmare, bodies turned to stone as heavy as the moon,

with mother finally *****, and the last fantastic book flung out of the tenement window, and the last door closed at 4 A.M. and the last telephone slammed at the wall in reply and the last furnished room emptied down to the last piece of mental furniture, a yellow paper rose twisted on a wire hanger on the closet, and even that imaginary, nothing but a hopeful little bit of hallucination—

ah, Carl, while you are not safe I am not safe, and now you're really in the total animal soup of time—

and who therefore ran through the icy streets obsessed with a sudden flash of the alchemy of the use of the ellipse the catalog the meter & the vibrating plane,

who dreamt and made incarnate gaps in Time & Space through images juxtaposed, and trapped the archangel of the soulbetween 2 visual images and joined the elemental verbs and set the noun and dash of consciousness together jumping with sensation of Pater Omnipotens Aeterna Deus

to recreate the syntax and measure of poor human prose and stand before you speechless and intelligent and shaking with shame, rejected yet confessing out the soul to conform to the rhythm of thought in his naked and endless head,

the madman bum and angel beat in Time, unknown, yet putting down here what might be left to say in time come after death,

and rose incarnate in the ghostly clothes of jazz in the goldhorn shadow of the band and blew the suffering of America's naked mind for love into an eli eli lamma lamma sabacthani saxophone cry that shivered the cities down to the last radio

with the absolute heart of the poem butchered out of their own bodies good to eat a thousand years.

« Letzte Änderung: 13 September 2012, 11:26:48 von RaoulDuke »
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DarkRose

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #20 am: 25 September 2012, 19:38:34 »

Ich trage hier jetzt auch mal was bei, mein einziges 'Gedicht'. Es reimt sich zwar nicht, aber ich bin darin auch richtig schlecht. :b

Maybe

Love.
It's a big word.
If you just let it go and let it do what it has to do, you will get more of it.
Maybe.
Or it can let you fall apart.
It could destroy you.
It could kill you.
But another person could help you.
Maybe.
The person could help you to live.
And to forgive.
And to trust.
Maybe.
If you let him.
If you would let him.
But it could be that you won't.
Maybe.
And then the person would still try to help you.
He can make you strong.
And then you could fight against death.
And you could win.
Maybe.
But do you really want that?
Do you want the love to destroy you?
Or do you want to live and love?
Love a person you can trust and forgive and you can live with?
Your whole life?
And now I guess, your answer will be:
Maybe.
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Simia

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #21 am: 26 September 2012, 09:15:29 »

O Brausen des Meers und Stimme des Sturms
Und Irren im Nebelschwarm!
In Hafens Ruhe, im Schutze des Turms,
Wie eng und arm.

Ich will kein Kissen mir unters Haupt,
Kein Schreiten auf Teppichen weich;
Hat mir der Sturm auch die Segel geraubt –
Da war ich reich!

O herrliche Fahrt im Windeshauch
Hinauf und hinab und zurück!
Nur kämpfend, und unterlieg ich auch,
Ist Leben Glück.

Ricarda Huch, "Sturmlied"

----

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #22 am: 26 September 2012, 20:29:34 »

Ich mag kraftvolle Gedichte.  8)

- Der Petak auch.  ;)
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Simia

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #23 am: 27 September 2012, 16:49:08 »

Ach, der olle Schluchtenscheißer ...  ::)
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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #24 am: 27 September 2012, 20:25:26 »

Ach, der olle Schluchtenscheißer ...  ::)

- Schluchtenscheißer hin, Schluchtenscheißer her, aber ein sicheres Händchen für gute Literatur kann ihm keiner absprechen; zumindest dann nicht, wenn's darum geht, seine zusammengeklauten Liederchen mit effektvollen Zitaten zu untermalen ...  ;D

Wobei ich seinen frühen Kram (den, den er noch auf Tape veröffentlicht hat) wirklich gerne mag ... "Schwartzer Rab" und so - aber das gehört nun wirklich nicht hierher, ich seh's ein.  ::)
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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #25 am: 28 September 2012, 00:00:12 »

Das stimmt wohl ... ;)

Ich muss sagen, dass mich Allerseelen zu oft stressen (eigentlich hab ich was über für "komplizierte" Musik) oder aber langweilen. Wobei ich sicherlich auch noch einiges kennenzulernen habe.
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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #26 am: 28 September 2012, 06:33:59 »

Ich muss sagen, dass mich Allerseelen zu oft stressen (eigentlich hab ich was über für "komplizierte" Musik) oder aber langweilen. Wobei ich sicherlich auch noch einiges kennenzulernen habe.

- Okay, DU hast den Ball wieder aufgenommen, ich wasche meine Hände also in lauterer Unschuld ...  ;D

Wie gesagt: Ich find' die Petak'sche Kapelle seit Jahren schon überflüssig wie 'nen Kropf ... in aller Regel ist das ein ziemlich belangloses, redundantes, zusammengesampeltes Gedödel und ganz schlimm wird's eh, wenn er zu "singen" anfängt ... - Nichtdestoweniger: Steht man auf so rituell-ambientigen Kram im Stil von - was weiß ich - LAShTAL oder Zero Kama, dann ist man mit seinen Spät-80er-/Frü-90er-Tapes gut beraten: KEIN Gesang (!), kein stupides Beat-Gebollere und Totgesampele, sondern reiner Sound, viele natural environment-Einsprenksel und auf eine ziemlich einzigartige Weise ist das Ganze ziemlich schräg und verschroben. Müsste ich es mit Filmen vergleichen, ginge es für mein Empfinen in Richtung "Nosferatu" (das Original von Murnau) oder "Das Kabinett des Dr. Caligari" ... - Solltest Du's nicht kennen: Den Anfang würde ich mit "Schwartzer Rab", "Autdaruta" oder "Requiem" machen. Ehrliche Empfehlung!
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Simia

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #27 am: 28 September 2012, 10:07:36 »

Wie gesagt: Ich find' die Petak'sche Kapelle seit Jahren schon überflüssig wie 'nen Kropf ... in aller Regel ist das ein ziemlich belangloses, redundantes, zusammengesampeltes Gedödel und ganz schlimm wird's eh, wenn er zu "singen" anfängt ...

Ganz zu schweigen von den unangebrachten Flamenco-Referenzen ...

LAShTAL oder Zero Kama

Och joah ... sehr gerne ... Hat er bei letzteren nicht sogar mal mitgetrommelt (auf was auch immer ...)?

dann ist man mit seinen Spät-80er-/Frü-90er-Tapes gut beraten: KEIN Gesang (!), kein stupides Beat-Gebollere und Totgesampele, sondern reiner Sound, viele natural environment-Einsprenksel und auf eine ziemlich einzigartige Weise ist das Ganze ziemlich schräg und verschroben. Müsste ich es mit Filmen vergleichen, ginge es für mein Empfinen in Richtung "Nosferatu" (das Original von Murnau) oder "Das Kabinett des Dr. Caligari" ... - Solltest Du's nicht kennen: Den Anfang würde ich mit "Schwartzer Rab", "Autdaruta" oder "Requiem" machen. Ehrliche Empfehlung!

Da bedanke ich mich mal für den Tipp. Nach einer solchen Atmosphäre suche ich schon länger, mit durchwachsenem Erfolg.

- Okay, DU hast den Ball wieder aufgenommen, ich wasche meine Hände also in lauterer Unschuld ...  ;D

Ach komm, dann werd ich eben wieder on topic mit diesem wirklich schönen Herbstgedicht (das auch wieder vertont wurde, aber über Forseti (Friede ihrer Asche) kommunizieren wir dann an anderer Stelle  ;)).
----
Jede Blüte will zur Frucht,
Jeder Morgen Abend werden,
Ewiges ist nicht auf Erden
Als der Wandel, als die Flucht.

Auch der schönste Sommer will
Einmal Herbst und Welke spüren.
Halte, Blatt, geduldig still,
Wenn der Wind dich will entführen.

Spiel dein Spiel und wehr dich nicht,
Laß es still geschehen.
Laß vom Winde, der dich bricht,
Dich nach Hause wehen.

Hermann Hesse, "Welkes Blatt"
« Letzte Änderung: 28 September 2012, 10:09:27 von Simia »
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InsideYourEyes

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #28 am: 16 Oktober 2012, 17:02:11 »

Tag und Nacht fließt leise fort,
jedes Wasser aus meinem Gedankenfluss.
Kaum noch höre ich dein Wort,
höre, was ich hören muss.
 
Wenn dein Gesicht die Sonne wäre,
so leb ich wohl im Dunkeln,
denn selten in alle dieser Schwere,
kleine Sterne leise funkeln.
 
Doch glaube ich,
so hoff ich noch.
Das irgendwo wird sein mein Licht,
und ich darf sein dein Docht.
 
Die Kerze, die mein selbst erhält,
brennt weiter fort von mir.
stumm fließt dein Kerzenwachs,
auf die Tasten meines Klaviers.
 
Unbrauchbar geworden schwingt
kein Ton mehr durch den Raum.
Nur meine Stimme traurig  singt,
von einem unerreichten Traum.
 
Ein Glas aus Eis schmilzt ungehindert,
hält seinen Inhalt nicht mehr.
Die Kerze zerstörerisch zimmert,
einen Weg ohn' Widerkehr.
 
Nun hat verlassen mich mein Schiff,
ist ohne mich weiter gesegelt.
Und das was ich ersehnte,
zerschall an einem Riff,
völlig von den  eig'nen Gedanken benebelt.
 
Alleine bestreite ich nun diese Welt,
und hoffe auf nimmer werdende Wunder.
Eh auch ich bin an meinen Grenzen zerschellt,
und sterbend in meiner menschlichen Hülle lunger..





Schon älter, aber im Moment wahr, wie nie...
 
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RaoulDuke

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Re: Re: Erdichtetes
« Antwort #29 am: 22 Oktober 2012, 10:17:11 »

Kennst Du das Land, wo die Kanonen blühn?
Du kennst es nicht? Du wirst es kennenlernen!
Dort stehn die Prokuristen stolz und kühn
in den Büros, als wären es Kasernen.

Dort wachsen unterm Schlips Gefreitenknöpfe.
Und unsichtbare Helme trägt man dort.
Gesichter hat man dort, doch keine Köpfe.
Und wer zu Bett geht, pflanzt sich auch schon fort!

Wenn dort ein Vorgesetzter etwas will
- und es ist sein Beruf etwas zu wollen -
steht der Verstand erst stramm und zweitens still.
Die Augen rechts! Und mit dem Rückgrat rollen!

Die Kinder kommen dort mit kleinen Sporen
und mit gezognem Scheitel auf die Welt.
Dort wird man nicht als Zivilist geboren.
Dort wird befördert, wer die Schnauze hält.

Kennst Du das Land? Es könnte glücklich sein.
Es könnte glücklich sein und glücklich machen?
Dort gibt es Äcker, Kohle, Stahl und Stein
und Fleiß und Kraft und andre schöne Sachen.

Selbst Geist und Güte gibt's dort dann und wann!
Und wahres Heldentum. Doch nicht bei vielen.
Dort steckt ein Kind in jedem zweiten Mann.
Das will mit Bleisoldaten spielen.

Dort reift die Freiheit nicht. Dort bleibt sie grün.
Was man auch baut - es werden stets Kasernen.
Kennst Du das Land, wo die Kanonen blühn?
Du kennst es nicht? Du wirst es kennenlernen!

Erich Kästner (1927)
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